De 10 stappen van de invulassistent
Met de invulassistent op toegankelijkheidsverklaring.nl kun je verklaringen opstellen die voldoen aan het verplichte model. Het formulier bestaat uit 10 stappen. In elke stap vul je de gevraagde informatie in. Aan het eind zie je hoe je verklaring eruit komt te zien. Je kunt de verklaring nu publiceren. Daarna staat je verklaring in het register.
Geef je naam en contactgegevens op. Deze worden niet getoond in de verklaring. We gebruiken deze informatie om contact met je op te nemen als er iets mis is met je verklaring.
Kies je organisatie uit een lijst met overheidsinstanties, en geef aan of het om een website of een app gaat.
Geef informatie over de website of app, zoals de (download)locatie, het CMS of platform en de leverancier.
Is dit kanaal onderzocht? Geef hier links en informatie op van de actuele onderzoeksrapporten. Je moet de rapporten op je eigen website publiceren.
Bij status A en B moet de organisatie bewijzen voor de status geven. Dat noem je de onderbouwing. Die kan bestaan uit:
- één of meer links naar onderzoeksrapporten;
- een beschrijving van de problemen die gevonden zijn bij het onderzoek, maatregelen om deze op te lossen, alternatieven tot het is opgelost en een planning;
- een beschrijving van niet-technische redenen die de toegankelijkheid in de weg staan (niet verplicht);
- een beschrijving van onevenredige last (niet verplicht).
Geef aan of er bij het onderzoek nog problemen zijn gevonden. Zo ja, geef dan op welk alternatief je biedt, welke maatregelen je neemt en op welke datum de maatregelen zijn uitgevoerd.
Hoe kunnen bezoekers van de site of app contact opnemen met de organisatie? Dat moet in de verklaring staan, samen met een e-mailadres of een link naar een contactpagina van de organisatie.
Een bezoeker moet het volgende kunnen doen:
- vragen of hij of zij ontoegankelijke informatie in een andere vorm kan krijgen die wel toegankelijk is;
- een probleem met toegankelijkheid melden;
- een klacht indienen.
Klachtenprocedure
De organisatie moet in de verklaring ook vertellen:
- Hoe lang het maximaal duurt voor de organisatie op een bericht van een bezoeker reageert.
- Dat een bezoeker een klacht kan indienen als de organisatie niet goed of te laat reageert op een bericht.
- Waar en hoe de bezoeker die klacht kan indienen. Bijvoorbeeld bij een ombudsman.
Als je alles hebt ingevuld, geeft de invulassistent automatisch een status aan de verklaring. Welke status dat is, hangt af van wat je hebt ingevuld.
Geef, als je dat wilt, in deze stap extra informatie op over het toegankelijkheidsbeleid van je organisatie, of over de verklaring zelf. Deze informatie komt in de verklaring te staan.
Geef de naam en functie op van de eindverantwoordelijke die akkoord gaat met de verklaring. Alleen de functie wordt in de verklaring getoond. Je moet hier ook een link opgeven naar een overzicht met alle toegankelijkheidsverklaringen van jouw organisatie.
Je ziet nu een voorbeeld van je verklaring. Als je tevreden bent, kun je die met de knop onderaan de pagina publiceren.