Voordelen van toegankelijke sites en apps

Toegankelijke websites en apps leveren veel voordeel op. Niet alleen voor de gebruikers van jouw digitale kanalen, maar ook voor je eigen organisatie. Door dit slim aan te pakken, kun je tijd en geld besparen.

1. Groter bereik

Iedereen kan meedoen

Als je zorgt dat iedereen mee kan doen, levert dat een groot voordeel op: je bereikt veel meer mensen. In Nederland hebben 4,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Als jouw websites en apps toegankelijk zijn, kunnen zij ook gebruikmaken van jouw informatie en diensten.

Ook mensen zonder beperking of ziekte hebben baat bij toegankelijke websites en apps. Dat kan tijdelijk zijn, of in bepaalde situaties. Denk aan iemand met een gebroken arm: die kan de muis even niet gebruiken. Op een toegankelijke website is dat geen probleem. Je kunt dan gewoon met de tabtoets navigeren. 

Een ander voorbeeld is ondertiteling bij filmpjes. Je maakt de informatie daarmee toegankelijk voor iedereen die de audio niet kan beluisteren. Niet alleen mensen die doof of slechthorend zijn, maar alle mensen die in bepaalde situaties het geluid niet kunnen of willen horen. Bijvoorbeeld in een drukke trein.

Beter vindbaar in zoekmachines

Met een toegankelijke site of app is je informatie beter vindbaar in zoekmachines. Toegankelijkheid kan zorgen voor wel 12% meer websitebezoekers

Minder druk op de klantenservice

Daarnaast zullen minder mensen de klantenservice bellen: op een toegankelijke site of app kunnen zij hun zaken zelf regelen, zonder hulp. Het aantal vragen via een fysiek loket, call center, chat of ander hulpkanaal kan tot wel 15% afnemen

Breng de doelgroepen van jouw organisatie in kaart. Hoeveel burgers bereik je nog niet en welke impact heeft dit op de dienstverlening en hulpkanalen? 

2. Tevreden medewerkers, burgers en klanten

Positief beeld bij medewerkers en sollicitanten

Werk je als organisatie actief aan de digitale toegankelijkheid van jouw websites en apps? Dan laat je zien dat je inclusie serieus neemt. Je eigen medewerkers waarderen dat. En mensen die bij jouw organisatie solliciteren ook. Want ook zij kunnen een beperking hebben. 

Productievere medewerkers

Met een toegankelijke digitale werkplek zijn collega’s met een beperking productiever. Zij krijgen dan zo’n 1% tot 3% meer werk gedaan. Bijvoorbeeld omdat de intranetten en interne cloudapplicaties toegankelijk zijn. Per organisatie levert dat honderden werkuren per jaar op.

Tevreden klanten en burgers

Mensen die iets bij jouw organisatie moeten regelen, zijn een stuk sneller klaar als zij dat zelf online kunnen doen. Uit onderzoek met blinde bezoekers bleek dat zij taken twee keer sneller konden uitvoeren op toegankelijke websites dan op ontoegankelijke websites. En dat zij een taak wel vijf keer sneller konden afmaken dan als zij de klantenservice moesten bellen.

Aan je eigen medewerkers, klanten en de samenleving laat je zien: bij ons kan iedereen meedoen

3. Besparingen

Bespaar door vanaf de start toegankelijk te bouwen

Ongeveer 67% van alle toegankelijkheidsissues ontstaat al in de ontwerpfase. Laat nieuwe websites en apps dus vanaf de start toegankelijk bouwen. Reserveer vooraf zo’n 10% van de ontwikkelkosten voor het plannen, ontwikkelen, testen en leveren van een toegankelijk product. Dan voorkom je dure herstelkosten achteraf. Die kosten kunnen wel 4 tot 5 keer hoger zijn dan de kosten voor het direct toegankelijk bouwen.

Het structureel toegankelijk houden van een website bespaart tot wel 66% beheerkosten. En als je kiest voor een bestaand toegankelijk systeem, dan bespaart dit per ontwikkelaar al snel 1 uur per week, los van de kosten die je bespaart door geen nieuw systeem aan te schaffen of te laten bouwen.

Bespaar door te schrappen

Vaak is het niet mogelijk om al je websites en apps in één keer volledig toegankelijk te maken. Kijk dan eerst eens kritisch naar je kanalen. Zijn er websites en apps die je kunt opheffen, of pagina’s die je kunt verwijderen? 

Uit onderzoek blijkt namelijk dat lang niet alle online informatie wordt gevonden en gelezen. Ruim 96% van alle webpagina’s krijgt geen bezoekersverkeer via Google. Dit geldt ook voor overheidsinformatie. Bijna de helft van de websites van de rijksoverheid heeft minder dan 1.000 bezoeken per maand. En 81% van het totale websitegebruik bij gemeenten gaat over maar 30 onderwerpen. 

Iedere website die wordt opgeheven levert direct een forse besparing op aan kosten voor onder andere hosting en beheer. Voor een website die gebruikmaakt van het Platform Rijksoverheid Online scheelt het bijvoorbeeld € 8.300 aan deelnamekosten per jaar. Tegelijk bespaart de organisatie flink op de kosten voor toegankelijkheidsonderzoeken en de implementatie van andere verplichte standaarden. 

Bespaar door een collega op te leiden

Heb je meerdere websites en apps die je toegankelijk wilt maken en houden? Dan kan het lonen om een collega op te leiden die toegankelijkheidsonderzoeken kan uitvoeren. Zo’n onderzoek kost al snel 2.500 euro. Een opleiding van 10.000 euro is dan al bij 5 onderzoeken terugverdiend.

Bespaar door vragen en klachten te voorkomen

Je bespaart ook kosten als je alles goed op orde hebt. Want als er verklaringen ontbreken, of jouw kanalen maar niet toegankelijker worden, dan kun je vragen krijgen van toezichthouders. En dat kost tijd en geld. Ook kunnen bezoekers een klachtenprocedure starten als jouw informatie niet toegankelijk is. Zorg dus dat je kanalen toegankelijk zijn, en dat voor elke website en app een toegankelijkheidsverklaring bestaat.
 

Het is vaak een stuk duurder om een ontoegankelijke site of app achteraf toegankelijk te maken

4. Duidelijke afspraken

Hoe controleer je of een leverancier een (technisch) goede website, app, module of upgrade heeft opgeleverd? De standaard voor toegankelijkheid helpt je daarbij. Eis dat producten en diensten van leveranciers bij oplevering voldoen aan deze internationale norm. Dan weet je zeker dat jullie werken met dezelfde definitie van kwaliteit.

Je moet daarvoor wel om degelijk bewijs vragen. Vraag leveranciers om zelf met een geldig toegankelijkheidsonderzoek aan te tonen dat hun product toegankelijk is. Of spreek af dat jullie het opgeleverde werk door een externe partij laten toetsen.

Met de standaard voor toegankelijkheid controleer je of een leverancier een (technisch) goede website of app heeft opgeleverd

5. Voldoen aan de wet

Door je websites en apps toegankelijk te maken, help je niet alleen heel veel mensen, maar voldoe je als overheidsorganisatie ook aan de wetgeving over digitale toegankelijkheid