Hoe digitaal toegankelijk is de overheid? Dat willen wij laten zien in het Dashboard DigiToegankelijk. Op dit moment staan er al zo'n 4.300 websites en apps in. Maar we verwachten dat er nog meer dan 10.000 overheidswebsites en -apps ontbreken. De komende maanden inventariseren wij samen met overheidsorganisaties welke dat zijn. Eind 2023 moet zo duidelijk zijn hoe elke overheidsorganisatie ervoor staat.
Controleer jouw lijst
Het Dashboard DigiToegankelijk toont op dit moment alleen websites en apps waarvoor een toegankelijkheidsverklaring is opgesteld. We hebben ook lijsten gemaakt van websites en apps die nog géén verklaring hebben. Vanaf juni sturen wij die naar alle overheidsorganisaties, met de vraag om ze te controleren. Zie je sites of apps waarvoor jouw organisatie verantwoordelijk is? Dan kun je dat in het overzicht bevestigen.
Nieuw: ‘Status E: geen verklaring’
Voor die sites en apps moet je zo snel mogelijk een toegankelijkheidsverklaring opstellen. Het kanaal komt daarna vanzelf met de juiste status bij jouw organisatie in het dashboard te staan. Als je geen verklaring maakt, verschijnt de site of app na 6 weken toch in het dashboard. Maar dan met status E: geen verklaring.
Sites en apps die niet worden geclaimd door een organisatie komen na 6 weken ook in het dashboard te staan. Dan staat erbij: 'verantwoordelijke niet definitief vastgesteld'.
Waarom is dit belangrijk?
Overheidsorganisaties hebben een belangrijke maatschappelijke opdracht: zorgen dat iedereen mee kan doen in dit digitale tijdperk. In Nederland hebben 4,5 miljoen mensen problemen met het lezen, begrijpen en gebruiken van websites en apps. Die help je door je websites en apps toegankelijk te maken.
Door het dashboard compleet te maken, wordt duidelijk hoe ver elke overheidsorganisatie op dit vlak is. Wij kunnen dan gericht overheidsorganisaties aanspreken en ondersteunen. En organisaties kunnen zelf ook makkelijk zien hoe zij ervoor staan.
Vragen over de inventarisatie?
Bekijk onze pagina met uitleg over de inventarisatielijsten. Of bezoek een keer ons online vragenuurtje over de inventarisatielijsten. Je kunt je vraag ook mailen naar digitoegankelijk-ondersteuning@ictu.nl.