Update over verbeteringen invulassistent

In de tweede helft van 2023 lanceren wij een nieuwe versie van de invulassistent voor de toegankelijkheidsverklaring. Stap 5 van de invulassistent is alvast aangepast. Je hoeft nu minder informatie op te geven. Dit maakt de overgang naar de nieuwe versie straks eenvoudiger.

Screenshot van het prototype van de nieuwe versie

Minder informatie opgeven

In de huidige invulassistent wordt méér informatie opgeslagen dan in de nieuwe versie. Het gaat om de beschrijvingen per afwijking in stap 5. Dit gedeelte verdwijnt in de nieuwe invulassistent. Om die reden hoef je deze velden vanaf nu al niet meer in te vullen.

In plaats daarvan kun je in de vernieuwde invulassistent in één keer de alternatieven, maatregelen en planning vastleggen. Dit hoeft dus niet meer per afwijking. Naast deze nieuwe formuliervelden bevat de nieuwe versie ook een eenvoudige vinklijst. Daarop kun je aanvinken aan welke succescriteria de site of app nog niet voldoet.

JSON-bestand uploaden

Je kon de beschrijvingen ook automatisch laten invullen via een JSON-bestand. Dat is dus ook niet meer nodig. De mogelijkheid om een JSON-bestand te uploaden is daarom nu ook al vervallen. Onderzoeksbureaus kunnen in de nieuwe versie nog wel JSON-bestanden uploaden voor hun klanten. Die optie zal in hun account zichtbaar zijn.

Dit kun je nu al doen

Je kunt vanaf nu al deels op de nieuwe manier gaan werken. Zo bereid je je verklaringen alvast voor op de nieuwe invulassistent. Dat scheelt straks werk, zeker als je veel verklaringen beheert.

Nieuwe verklaring

Maak je een nieuwe verklaring, en zijn er fouten bij het toegankelijkheidsonderzoek gevonden? Dan hoef je die niet meer één voor één te beschrijven. Kies bij stap 5 voor het criterium ‘0.0.0 - Algemeen’ en beantwoord alleen onder dit criterium de 4 vragen. Dat doe je dus voor alle afwijkingen in één keer. Zo vertel je welk alternatief je biedt tot alle afwijkingen zijn opgelost, en welke maatregelen je neemt om alle afwijkingen te verhelpen. De informatie die je hier invult, wordt straks overgezet naar de nieuwe invulassistent.

Bestaande verklaring

Bewerk je een bestaande verklaring met status B? Voeg dan met de ‘+’-knop een extra veld toe en kies hier het criterium ‘0.0.0 - Algemeen’. Vul de bijbehorende velden in. Beschrijf in het algemeen wat je doet tot alle afwijkingen zijn opgelost, en hoe je dat aan gaat pakken. Wat je hier invult, wordt overgezet naar de nieuwe invulassistent. Je kunt de eerder ingevoerde afwijkingen laten staan of verwijderen, dat maakt niet uit.

Aangeven aan welke succescriteria je nog niet voldoet

Als je de velden onder criterium 'Algemeen' gebruikt, hoef je dus niet meer op te geven aan wélke succescriteria je nog niet voldoet. Deze informatie voeg je weer toe op het moment dat de vernieuwde invulassistent in gebruik is genomen. Dat is niet veel werk: je hoeft de succescriteria waar het om gaat alleen aan te vinken. Op termijn kan dit automatisch gedaan worden, op basis van de rapportcode van het onderzoeksbureau.

Overgangsfase

Heb je je verklaringen kortgeleden al geüpdatet? Je kunt ervoor kiezen om pas op de nieuwe manier te gaan werken nadat de nieuwe versie  live is gegaan. Dan blijven je verklaringen voorlopig nog zoals ze nu zijn.

De informatie die je in de huidige versie van de invulassistent bij elke afwijking hebt ingevuld, zal uiteindelijk wel verdwijnen. Maar dit gebeurt pas als je een verklaring gaat updaten met de nieuwe invulassistent. Je krijgt dan eerst de mogelijkheid om je oude verklaring te downloaden.

Vragen?

Heb je vragen over de nieuwe invulassistent of dit nieuwsbericht? Stuur ons dan een mail op digitoegankelijk@logius.nl.

Gerelateerd