We hebben de ontwikkelingen in het Dashboard DigiToegankelijk van 2023 samengevat in nieuw online magazine: Jaarmonitor Digitale Toegankelijkheid 2023. Naast cijfers en grafieken over de afgelopen jaren, bieden we je ook inzichten in de plannen van DigiToegankelijk voor 2024. We willen je bovendien inspireren met verhalen van collega's bij andere overheidsorganisaties.
Eind 2023 voldeed 39% van de overheidswebsites en -apps in het Dashboard DigiToegankelijk aan de wet voor digitale toegankelijkheid, zo blijkt uit de monitor. Dat is 22,5% meer dan het jaar ervoor. Het gaat om de digitale kanalen met status A, B of C. Het aantal toegankelijkheidsverklaringen groeide met 42% ten opzichte van het jaar ervoor. De stijging laat zien dat er op veel plekken hard wordt gewerkt aan digitale toegankelijkheid.
'Vergeten' overheidswebsites en -apps
Het Dashboard DigiToegankelijk toont alle websites en apps waarvoor overheidsorganisaties verantwoordelijk zijn. Daar zitten ook websites en apps bij waar nog geen toegankelijkheidsverklaring voor is gepubliceerd. Deze ‘vergeten’ kanalen werden in 2023 door ons geïnventariseerd, en voorgelegd aan overheidsorganisaties. Die konden aangeven voor welke websites en apps ze verantwoordelijk zijn. Bijna 75% van de organisaties reageerde. De kanalen werden daarna toegevoegd aan het dashboard. Door deze campagne kwamen er 5291 websites en apps in het overzicht bij.
Meedoen in de digitale samenleving
In Nederland kunnen 4,5 miljoen mensen niet goed meedoen in de digitale samenleving. Ook voor deze mensen moeten de digitale kanalen van de overheid toegankelijk, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk zijn. De jaarmonitor laat zien dat de overheid daarvoor nog veel stappen moet zetten. In 2024 worden overheden daarom gestimuleerd het beheer van hun websites en apps op orde te krijgen. Zodat zowel in aantallen als procentueel meer websites en apps aan de wettelijke verplichting gaan voldoen. Kanalen met status D en E moeten overgaan naar status A, B of C. Ook de kanalen die al voldoen, moeten blijven verbeteren. En dat is niet genoeg: een goed toegankelijke website of app kan nog steeds slecht bruikbaar zijn. Er is dus ook aandacht nodig voor de begrijpelijkheid van informatie en de gebruiksvriendelijkheid van websites en apps.
De eerste Jaarmonitor in een reeks
Deze Jaarmonitor is de start van een reeks. Één of twee keer per jaar willen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van digitale toegankelijkheid bij de overheid. Laat ons weten wat je ervan vind! Ken je collega's die dit ook zouden willen of moeten volgen? Stuur dit magazine naar ze door of laat ze zich aanmelden voor het magazine via ons mailadres: digitoegankelijk-ondersteuning@ictu.nl