Steeds vaker hoor je de term ‘in control’ als het gaat om digitale toegankelijkheid. Niet alleen op technisch gebied moet je van alles regelen om te voldoen aan de verplichting. Zonder organisatorische maatregelen is het vaak zeer moeilijk om toegankelijkheid structureel te borgen. Zo leg je als organisatie jaarlijks verantwoording af via (het updaten van) toegankelijkheidsverklaringen. Daarnaast werk je aan bewustwording en kennisopbouw. En jij of je collega’s moeten bijvoorbeeld ook in gesprek gaan met leveranciers om samen te werken aan vernieuwing en verbetering. Hoe regel je dat allemaal?
Vaak begint het met goede samenwerkingsafspraken binnen je organisatie. Zodat alle collega’s weten wat ze moeten doen als het gaat om digitale toegankelijkheid. Van manager, jurist, inkoper en vormgever tot HR-adviseur, redacteur en ICT-er.
Logius heeft hiervoor een handige gids samengesteld. De titel is ‘Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie, wie doet wat?’ Sommige mensen zullen deze publicatie al kennen want hij bestaat al een tijdje. Maar hij is zeker nog actueel. Voor twaalf verschillende rollen (functies) wordt nauwkeurig uitgelegd hoe je toegankelijkheid in het dagelijkse werk kunt opnemen.
De publicatie helpt organisaties om op het gebied van digitale toegankelijkheid daadwerkelijk ‘in control’ te zijn.