Voor leveranciers

Ben jij software-leverancier van een overheidsorganisatie? Dan is het belangrijk dat je producten digitaal toegankelijk zijn voor alle Nederlanders. Overheden zijn namelijk verplicht om hun websites, intranetten, extranetten, cloudapplicaties en apps toegankelijk te maken. Dat staat in de wet voor digitale toegankelijkheid

Als leverancier heb je er dus direct belang bij om je zaken op het gebied van digitale toegankelijkheid goed op orde te hebben en dat inzichtelijk te maken voor overheden. Op deze pagina kun je lezen hoe je de overheid zou kunnen helpen en hoe jij kunt samenwerken met de overheid om er zorg voor te dragen dat veel meer mensen mee kunnen doen in onze maatschappij.

 

Help de overheid in drie stappen

1. Toegankelijk product of dienst

De producten en diensten die jij oplevert moeten voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard WCAG.

2. Bewijs leveren en delen

Bewijs jouw toegankelijkheid met een onderzoek. Stel dat onderzoek ter beschikking aan overheden

3. Actief ondersteunen van overheden

Stel een activatieplan op hoe je overheden in de toekomst (verder) gaat ondersteunen. 

1. Toegankelijk product of dienst

Hoe maak je websites en apps toegankelijk? En hoe meet je dat? Daarvoor verwijst de wet naar een technische standaard (ook wel: norm): EN 301 549. Die norm verwijst zelf weer naar een andere norm: WCAG. De Web Content Accessibility Guidelines zijn in het leven geroepen om je houvast te geven bij het ontwikkelen van digitaal toegankelijke producten. Als jouw producten voldoen aan deze richtlijnen, dan zorg je ervoor dat iedereen er gebruik van kan maken. 

In Nederland hebben 4,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dat kan een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking of een chronische ziekte zijn.

Natuurlijk kun je wachten tot jouw klant komt vragen om een digitaal toegankelijk product. Sterker is om zelf het initiatief te nemen. Zet het onderwerp op de agenda in overleggen met je klant. Laat je producten onderzoeken op toegankelijkheid, en verbeter ze op basis van de resultaten. Zo word je een waardevolle partner voor jouw klanten in hun traject om aan de wet te voldoen.

Overheidsorganisaties vullen bij hun toegankelijkheidsverklaringen ook de naam van hun CMS en leverancier in. Daarmee wordt nog beter zichtbaar welke leveranciers goed scoren op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ook dit is een reden om nu aan de slag te gaan met dit onderwerp.

EN 301 549 is de naam van de Europese Norm (EN) voor digitale toegankelijkheid. In deze norm staan de eisen waaraan ICT-toepassingen moeten voldoen om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking. In het hoofdstuk met de eisen voor websites en apps verwijzen de makers van de norm naar een andere internationale norm, die al veel langer wordt gebruikt: WCAG.

Meer weten?

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn sinds 1999 de internationale standaard voor digitale toegankelijkheid. De organisatie World Wide Web Consortium (W3C) beheert de standaard. Om de zoveel tijd is er een update. In 2018 verscheen de laatste en huidige versie, namelijk WCAG 2.1. Dit is de versie waar de norm EN 301 549 naar verwijst. Inmiddels kijken we uit naar WCAG 2.2, maar deze nieuwe versie is nog niet verplicht.

Meer weten?

 

Vanaf 28 juni 2025 wordt de European Accessibility Act (EAA) van kracht, oftewel richtlijn 2019/882. Dan moeten veel producten en diensten van bedrijven ook aan de toegankelijkheidseisen gaan voldoen. De European Accessibility Act staat helemaal los van de Wet digitale overheid, die alleen geldt voor overheden. Overheidsorganisaties zijn wettelijk verplicht om hun websites en apps toegankelijk te maken. Maar ook bedrijven hebben nu al te maken met wetten voor (digitale) toegankelijkheid.

Gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte

Vanaf 1 januari 2017 geldt de gewijzigde Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz). De wet is op een paar punten aangepast. Sommige van die punten hebben te maken met digitale toegankelijkheid:

  • De wet geldt nu ook voor goederen en diensten, ook als deze via digitale kanalen worden aangeboden. Als een website of app niet toegankelijk is, kan een burger de organisatie daarop aanspreken;
  • In de wet staat dat toegankelijkheid de algemene norm is. Dat betekent dat bedrijven en organisaties hun producten en diensten gewoon toegankelijk moeten aanbieden. Alleen als dit onevenredig belastend zou zijn, hoeft het niet.

Op Rijksoverheid.nl lees je meer over gelijke behandeling van mensen met een beperking of chronische ziekte.

 

 

Ontwerpen

Hoe zorg je voor het juiste kleurcontrast? Hoe zorg je dat alle inhoud altijd leesbaar is voor bezoekers? Waar houd je rekening mee als het gaat om video's, geluiden en animaties? Hoe ga je om met webformulieren, grafieken en infographics?

Toegankelijk ontwerpen en vormgeven

Websites ontwikkelen

Hoe bouw je bijvoorbeeld een digitaal toegankelijke paginastructuur, zodat de bezoeker goed kan navigeren? Hoe zorg je dat alle componenten op jouw website of app aan de eisen voldoen en digitaal toegankelijk zijn?

Toegankelijk bouwen en ontwikkelen

Hoe maak je pdf-documenten, video's of afbeeldingen toegankelijk? En wat is daarbij verplicht? Wat is mogelijk met geografische kaarten? En hoe zit het met social media? In dit artikel geven wij praktische tips en uitleg.

Praktische toegankelijkheidtips 

Apps ontwikkelen

Hoe maak je apps toegankelijk? Op appt.org vindt je informatie over apps en toegankelijkheid.

appt.org

 

Er zijn verschillende hulpmiddelen om digitale toegankelijkheid te testen en te verbeteren. In dit artikel vind je een overzicht van deze websites en programma’s.

Testen met hulpmiddelen van gebruikers

Welke hulpmiddelen worden het meest gebruikt door bezoekers? Hoe test en verbeter je de digitale toegankelijkheid, zodat deze hulpmiddelen goed te gebruiken zijn? Waar houd je rekening mee bij het ontwerpen van jouw website of app? En welke hulpmiddelen kun je daarvoor gebruiken?

Digitale toegankelijkheid is essentieel voor veel mensen. Betrek ervaringsdeskundigen. Laat medewerkers zien waar mensen die bijvoorbeeld screenreaders gebruiken tegenaan lopen. Vergelijk een toegankelijke en een ontoegankelijke website of app van je organisatie. Zo krijgt digitale toegankelijkheid een gezicht.

Betrek gebruikers met een beperking. Nodig ze uit en maak ze onderdeel van de ontwikkeling van jouw product. Hiermee creëer je bewustwording en krijg je meer zicht op wat er nodig is. Een paar voorbeelden:  

  • Nodig sprekers uit van het management, academici, ervaringsdeskundigen.
  • Test de toegankelijkheid van jouw web/app/documenten met ervaringsdeskundigen:
    • Mini workshop/ervaringssessie.
    • Laat iemand die veel baat heeft bij toegankelijkheid de websites of app van de organisatie testen in het bijzijn van medewerkers.
    • Maak schermopnamen en deel deze binnen de organisatie.
  • Link naar gebruikercentraal.nl
  • Laat gebruikers meedenken en meebepalen hoe een product moet gaan werken. 

Op deze website van DigiToegankelijk staan veel artikelen met gevalideerde informatie over digitale toegankelijkheid. In onze kennisbank vind je antwoorden op veelgestelde vragen en praktische tips. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden neem dan contact met ons op via het mailadres: DigiToegankelijk-ondersteuning@ictu.nl.

Onderzoeksbureaus

Veel onderzoeksbureaus bieden meer dan alleen toegankelijkheidsonderzoeken. Is er ook ondersteuning nodig bij governance, bewustwording of bijvoorbeeld het opleiden van werknemers? Dan is een bredere samenwerking misschien ook mogelijk.

Onderzoeksbureau kiezen 

NL Design System

De NL Design System-community bestaat uit meer dan 500 leden. Dit zijn ontwerpers en ontwikkelaars van allerlei overheidsorganisaties en leveranciers. Het doel: niet steeds het wiel opnieuw uitvinden, maar samenwerken aan 1 set herbruikbare componenten.

Meer informatie vind je op de website van NL Design System.

Appt.org

Op appt.org vindt je informatie over en ondersteuning bij het toegankelijk maken van apps.

 

Inrichting van het toezicht ligt momenteel bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het Ministerie komt hier in de loop van 2025 op terug. 

2. Bewijs leveren en delen

Wil je weten wat er van jou als leverancier wordt verwacht? Dan is het goed om te weten waar overheden mee bezig zijn. De overheid heeft namelijk een wettelijke verplichting met betrekking tot digitale toegankelijkheid en dat heeft gevolgen voor jou als leverancier. Een overheid zal namelijk vragen om de digitale toegankelijkheid van jouw producten te bewijzen.

Als meerdere overheden gebruikmaken van jouw product, dan is het mogelijk om dat bewijs te delen. Op onze algemene onderzoeken pagina vind je een overzicht van onderzoeksrapporten die door overheden gebruikt kunnen worden als (gedeeltelijke) onderbouwing van hun verklaring.

Overheidsorganisaties moeten hun websites en apps toegankelijk maken en houden. En ze moeten voor al die websites en apps verklaringen publiceren. Kort gezegd komen de verplichtingen van een overheidsorganisatie neer op het volgende:

  1. Maak voor alle websites en apps een toegankelijkheidsverklaring

    Doe dat ook als een website of app nog niet toegankelijk is. Gebruik hiervoor de invulassistent op toegankelijkheidsverklaring.nl. Dat is een webformulier waarmee je stap voor stap een verklaring maakt. Onder websites vallen ook intranetten, extranetten en cloudapplicaties. Verwijs op de juiste manier naar de verklaring vanaf je website of vanuit de app store. Lees alles over de toegankelijkheidsverklaring.

  2. Zorg dat de status van elke verklaring (zo snel mogelijk) A, B of C is

    Met status A voldoe je aan alle verplichte toegankelijkheidseisen en daarmee ook aan de wet. Met status B en C kun je ook aan de wet voldoen, maar er zijn wel voorwaarden. Lees meer over de statussen. Let op: sinds september 2019 moeten nieuwe websites en apps direct bij livegang aan de wettelijke eisen voldoen.

  3. Blijf werken aan de digitale toegankelijkheid van alle websites en apps

    Vertel in de verklaring wat je doet om de status te verbeteren. Die verbetering moet in de loop van de tijd ook te zien zijn. C moet dus overgaan in B of A en B in A.

Een uitgebreidere toelichting op de wettelijke verplichtingen van de overheid lees je op de pagina Wat is verplicht?

Als leverancier van een overheidsorganisatie kun je niet om digitale toegankelijkheid heen. Overheden zijn wettelijk verplicht om hun kanalen toegankelijk te maken voor iedereen. Ze zijn daarvoor grotendeels afhankelijk van hun leveranciers. Als de producten en diensten die jij levert niet voldoen aan de toegankelijkheidseisen kan een overheidsorganisatie niet voldoen aan haar wettelijke verplichting. Overheidsorganisaties zullen deze eis dus steeds vaker gaan stellen, want er is veel aandacht voor deze wet. De overheid moet er tenslotte voor álle burgers zijn, ook op digitaal vlak.

Kortom: wil je blijven samenwerken met overheden? Dan zul je producten moeten leveren waarmee jouw klanten aan de wet kunnen voldoen.

Om inzicht te geven in de status van overheidswebsites en -apps is het Dashboard DigiToegankelijk(externe link) in het leven geroepen. Daar kun je zien hoe toegankelijk de websites en apps van de Nederlandse overheid zijn. Je kunt zoeken naar een overheidsorganisatie, site of app of de lijst van alle organisaties, sites en apps bekijken.

Wanneer je een website, app, intranet, extranet of cloudapplicatie aan de overheid levert zal de overheidsorganisatie je dus ook vragen om de digitale toegankelijkheid van je producten te bewijzen. De 'bewijslast' bestaat uit een rapport met onderzoeksresultaten. 

Het rapport moet opgesteld zijn volgens WCAG-EM: de officiële evaluatiemethode voor WCAG. Daarnaast zijn er nog andere eisen aan onderzoeksrapporten.

Nederland heeft te maken met het Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid. Meerdere landen hebben eigen richtlijnen aangescherpt in wetgeving waaraan voldaan moet worden. Per land zal gekeken moeten worden waaraan je moet voldoen. 

Als meerdere overheden gebruikmaken van jouw product, is het raadzaam om jouw onderzoeksrapport te delen. Een overheidsorganisatie mag namelijk meerdere rapporten opvoeren voor een toegankelijkheidsverklaring, zolang al die rapporten samen maar een volledig beeld geven. Op die manier hoeft niet iedere overheidsorganisatie een eigen (deel)onderzoek te laten doen. Daarmee bespaar je de gemeenschap veel geld en tijd. Daarnaast houd je hiermee het heft in eigen hand. Als overheden zelf een onderzoek (laten) uitvoeren van jouw product, komen er veel uitkomsten van allerlei onderzoeken op je af.

Wil je jouw onderzoeksrapport laten opnemen in de algemene onderzoeken pagina? Mail dan naar digitoegankelijk-ondersteuning@ictu.nl

Wordt de software die jij ontwikkelt gebruikt door meerdere overheden en is de technische basis (grotendeels) hetzelfde? Dan kan het zijn dat jouw technisch deelonderzoek door meerder overheden kan worden gebruikt als onderbouwing van een verklaring. 

Denk je dat jouw onderzoeksrapport in aanmerking komt om geplaatst te worden op de algemene onderzoeken pagina? Mail dan naar digitoegankelijk-ondersteuning@ictu.nl

Je mag als organisatie zelf het toegankelijkheidsonderzoek uitvoeren. Maar dat is niet makkelijk. Je moet de technische kennis, alle benodigde documentatie en het gereedschap hebben om dit goed te doen. Het onderzoeken van een website of app volgens de onderzoeksmethode WCAG-EM is specialistisch werk dat veel tijd kost.

Je kunt dit ook uitbesteden aan een onderzoeksbureau.

Meer informatie over het toegankelijkheidsonderzoek en alle mogelijkheden vind je in het artikel Toegankelijkheid laten onderzoeken.

Overheden zijn zelf verantwoordelijk voor het contentonderzoek van hun website of app. Maar als leverancier kun je óók hierin de overheid helpen. Bijvoorbeeld door:

  • voor jouw websites de keuze te beperken tot thema's en kleurenschema's die al getoetst en gevalideerd zijn met een WCAG-EM audit.
  • afspraken te maken met een onderzoeksbureau dat jouw product goed kent en dat contentonderzoeken voor overheden kan aanbieden tegen gereduceerd tarief.
  • zelf de contentonderzoeken te laten uitvoeren en dit als extra service aan te bieden aan jouw overheidsklanten.

3. Actief ondersteunen van overheden

Door toegankelijkheid te borgen in jouw producten en die te laten onderzoeken help je overheden bij het voldoen aan wettelijke verplichting. Overheden weten steeds beter wat nodig is en komen bij jou vragen stellen, dus bereid je voor. Maar hoe zorg je dat jij 'in control' blijft? Hoe zorg je dat je relevant blijft in deze veranderende markt? 

Maak een activatieplan hoe je overheden in de toekomst (verder) gaat ondersteunen. Help overheden, help iedereen en laat zien dat je tot de kopgroep behoort. 

Overheidsorganisaties zijn wettelijk verplicht om hun websites en apps toegankelijk te maken. Als de opdrachtgever hier niet om vraagt zorg er dan voor dat het onderwerp wel op tafel komt. Hoe kun je je opdrachtgever overtuigen van de noodzaak van digitale toegankelijkheid? 

Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?

Ieder mens heeft het recht om te leven als ieder ander. En om mee te doen in de samenleving. Meedoen in de digitale wereld hoort daar natuurlijk bij. Daarom is het belangrijk dat websites en apps toegankelijk zijn. Want als dat zo is, kan écht iedereen ze gebruiken.

Drempels weghalen

Buiten op straat halen we drempels weg en plaatsen we wegwijzers. Of we brengen een geleidelijn aan in de stoep. Zo maken we de omgeving toegankelijker voor mensen met én zonder beperking. Ook websites en apps kun je toegankelijk maken. Daardoor neem je digitale drempels weg voor een hele grote groep mensen.

Miljoenen Nederlanders met een beperking

In Nederland hebben meer dan 2,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dat kan een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking of een chronische ziekte zijn. Daarnaast zijn er grote groepen mensen die tijdelijk een beperking hebben, bijvoorbeeld door een gebroken arm.

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van hulpmiddelen voor toegankelijkheid is nog veel groter. Zo heeft ongeveer de helft van de telefoonbezitters één of meer toegankelijkheidsinstellingen op de telefoon geactiveerd.

Verder lezen

Het begint uiteraard met de basisstappen die eerder genoemd zijn:

  1. Maak jouw product toegankelijk.
  2. Lever en deel bewijs van toegankelijkheid, bijvoorbeeld via een rapport van een toegankelijkheidsonderzoek. Als meerdere overheden gebruikmaken van jouw product, dan is het óók handig om dat bewijs te delen via onze algemene onderzoeken pagina. Daar vind je een overzicht van onderzoeksrapporten die door overheden gebruikt kunnen worden als (gedeeltelijke) onderbouwing van hun verklaring.

Daarnaast zijn er extra stappen die je kunt nemen om jouw klanten vertrouwen te geven dat toegankelijkheid stevig is verankerd binnen jouw organisatie:

  • Bespreek het onderwerp en maak duidelijke afspraken op verschillende niveaus binnen de organisatie van de opdrachtgever.
  • Organiseer inhoudelijke seminars om kennis te delen en expertise te tonen.
  • Deel succesverhalen om te laten zien hoe jouw aanpak werkt in de praktijk.
  • Introduceer voorbeelden van jouw aanpak om transparantie te bieden over jouw werkwijze.
  • Zorg ervoor dat inkoopvoorwaarden worden nageleefd om jouw commitment aan toegankelijkheid te onderstrepen.
  • Bouw interne expertise op om jouw software continu te evalueren. Hierdoor kun je proactief oplossingen bieden, zelfs voordat een klant een probleem signaleert.
  • Leg uit hoe jouw proces werkt. Veel klanten hebben weinig inzicht in het ontwikkelproces en hoe dit hun organisatie raakt. Daarom is het belangrijk om regelmatig het ontwikkelproces te bespreken, bij voorkeur op verschillende niveaus. Leg uit hoe jouw proces werkt, waarom de betrokkenheid van de klant essentieel is, en hoe dit bijdraagt aan een succesvol eindresultaat.

Een ontwikkelstraat voor het maken van software is complex. Leg je aanpak en software ontwikkelproces uit en geef aan waar je de opdrachtgever nodig hebt. Maak duidelijk wat je doet om het proces continu te verbeteren. (Referentiemodel aanpak bij wie wat uitgelegd en belegd.)

Hoe borg je toegankelijkheid en procesverbetering in jouw software-ontwikkelstraat?

Het ontwikkelen van software is een complex proces. Daarom is het essentieel om jouw aanpak en ontwikkelproces duidelijk uit te leggen aan opdrachtgevers en aan te geven waar hun betrokkenheid nodig is. Transparantie in het proces schept vertrouwen en helpt bij het behalen van een succesvol eindresultaat.

1. Leg jouw aanpak en proces uit

Beschrijf jouw ontwikkelstraat en laat zien hoe elk procesonderdeel bijdraagt aan het maken van kwalitatieve en toegankelijke software. Maak gebruik van een referentiemodel om helder te communiceren wie wat doet, waar verantwoordelijkheden liggen, en hoe beslissingen worden genomen. Geef opdrachtgevers inzicht in:

  • Hoe toegankelijkheid wordt geïntegreerd in elke fase van het proces.
  • Waar en waarom hun input noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij het vaststellen van gebruikerseisen of het testen van prototypes.

2. Continu verbeteren van jouw ontwikkelstraat

Om het proces continu te verbeteren, implementeer je structurele evaluatiemomenten. Dit omvat:

  • Regelmatige toetsing van de ontwikkelstraat, waarbij je resultaten meet en procesoptimalisaties doorvoert.
  • Interne training en kennisontwikkeling, zodat jouw team altijd beschikt over de nieuwste inzichten en vaardigheden op het gebied van toegankelijkheid.
  • Geautomatiseerd testen op toegankelijkheid binnen jouw CI/CD-pijplijn, naast handmatige controles, om problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen.

3. Borging in de ontwikkelstraat

Toegankelijkheid en procesverbetering worden verankerd door:

  • Het opnemen van toegankelijkheidscriteria in alle specificaties en kwaliteitschecks.
  • Het opleiden van een intern toegankelijkheidsteam dat als kenniscentrum dient.
  • Samenwerking met externe specialisten of ervaringsdeskundigen om inzicht te krijgen in real-world uitdagingen.
  • Het integreren van feedbackcycli met opdrachtgevers en eindgebruikers om voortdurend te leren en te verbeteren.

4. Betrek ervaringsdeskundigen en gebruikers met een beperking

Toegankelijkheid krijgt pas echt betekenis als het een gezicht krijgt binnen jouw organisatie. Je kunt dit realiseren door:

  • Ervaringsdeskundigen te betrekken: Laat medewerkers ervaren waar mensen met bijvoorbeeld een screenreader tegenaan lopen. Vergelijk een toegankelijke en een ontoegankelijke website of app van jouw organisatie om de impact visueel en tastbaar te maken.
  • Gebruikers met een beperking onderdeel te maken van het ontwikkelproces: Nodig hen uit om mee te denken en te testen tijdens de ontwikkeling van jouw product. Dit creëert bewustwording bij het team en biedt waardevolle inzichten in wat er nodig is om een product echt toegankelijk te maken.

Door deze aanpak wordt niet alleen de toegankelijkheid van jouw software geborgd, maar ook de relatie met jouw opdrachtgever versterkt, omdat je laat zien dat je een doordachte en betrokken werkwijze hanteert.

  1. Bekijk op dashboard.digitoegankelijk.nl hoe je overheidsklant ervoor staat op het gebied van digitale toegankelijkheid.
  2. Onderzoek eventueel de mogelijkheden om via het dashboard je eigen data te verrijken en waar nodig proactief aan de slag te gaan naar je opdrachtgever.
  3. Laat een overheid de volgende vragen beantwoorden om inzicht te krijgen hoe volwassen de organisatie is op het gebied van digitale toegankelijkheid:
    1. Is er inzicht in het aantal interne en externe websites en apps die vallen onder de verantwoordelijkheid van de overheidsinstantie? 
    2. In hoeverre is er budget, tijd, ruimte voor toegankelijkheid? 
    3. In hoeverre zijn de 12 rollen uit het rollenboekje ingevuld?
    4. In hoeverre is toegankelijkheid geborgd in de organisatiestrategie en beleid? 
    5. In hoeverre is er aandacht voor toegankelijkheid in de organisatieprocessen? 
    6. In hoeverre is er contact met de doelgroep? 
    7. In hoeverre is er voldoende kennis over toegankelijkheid? 

Als leverancier wil je niet overvallen worden door nieuwe eisen aan je producten. Zorg daarom dat je zelf aan het stuur staat. Dat begint bij bewustzijn en kennis in je organisatie. Medewerkers die goed op de hoogte zijn van de toegankelijkheidseisen, kunnen vanaf de start toegankelijk ontwerpen en bouwen. Dat scheelt veel reparatietijd achteraf. Maar er zijn nog een aantal kansen die jou als leverancier veel opleveren.

Kansen

  1. Groter bereik

    Als je zorgt dat iedereen mee kan doen, levert dat een groot voordeel op: je bereikt veel meer mensen. In Nederland hebben 4,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Als jouw websites en apps toegankelijk zijn, kunnen zij ook gebruikmaken van jouw informatie en diensten. Er zijn meer voordelen voor jou. Zo ben je beter vindbaar in zoekmachines en zullen minder mensen jouw klantenservice bellen

  2. Grotere kansen bij inkooptrajecten en aanbestedingen

    Betere zichtbaarheid bij overheidsinstanties. Overheden moeten in hun toegankelijkheidsverklaringen vertellen welke maatregelen ze nemen om de toegankelijkheid van hun informatie en diensten te verbeteren. De kans is groot dat ze die vraag bij jou neerleggen. Als jij in control bent, kun je helder uitleggen welke stappen je gaat zetten om jouw klant daarbij te helpen.

  3. Voortrekkersrol claimen

    Ondersteuning en expertise aanbieden. 

    Op het gebied van DT is er een grote behoefte aan kennisdeling. Deel dit met je klanten en organiseer waar mogelijk kennissessies. 

    Services aanbieden zoals compliancy as a service.

  4. Voorbereiding op de EAA

    Vanaf 28 juni 2025 wordt de European Accessibility Act (EAA) van kracht, oftewel richtlijn 2019/882. Dan moeten veel producten en diensten van bedrijven ook aan de toegankelijkheidseisen gaan voldoen. De European Accessibility Act staat helemaal los van de Wet digitale overheid, die alleen geldt voor overheden.

Je kunt zelf kosten besparen door toegankelijkheidsonderzoek te laten uitvoeren en dat te delen met overheden. Als overheden zelf een onderzoek (laten) uitvoeren van jouw product, komen er veel uitkomsten van allerlei onderzoeken op je af. Door zelf onderzoek te laten doen en dat te delen hoeft niet iedere overheidsorganisatie een eigen (deel)onderzoek te laten doen. Daarmee bespaar je de gemeenschap veel geld en tijd. Maar je houdt hiermee ook het heft in eigen hand. 

Overheden zijn zelf verantwoordelijk voor het deelonderzoek van de inhoud. Maar jij kunt afspreken met een auditpartij om dit voor al jouw klanten te regelen. Hiermee houd je controle over de issues die hieruit komen en jij moet oplossen.

Als meerdere overheden gebruikmaken van jouw product, dan is het óók handig om dat onderzoek te delen via onze algemene onderzoeken pagina. Daar vind je een overzicht van onderzoeksrapporten die door overheden gebruikt kunnen worden als (gedeeltelijke) onderbouwing van hun verklaring.

Overheidsorganisaties zijn wettelijk verplicht om hun websites en apps toegankelijk te maken en zullen dit meenemen in contracten en inkoopvoorwaarden. Als de opdrachtgever hier niet om vraagt zorg er dan voor dat het onderwerp wel op tafel komt. 

Het inkoopproces is een belangrijk middel om toegankelijkheid te borgen. Toegankelijkheid is al opgenomen in de GIBIT (Gemeentelijke Inkoop bij IT Toolbox), de algemene inkoopvoorwaarden die gemeenten gebruiken. Overheden zullen steeds vaker afspraken over toegankelijkheid contractueel vast willen leggen. 

DigiToegankelijk ondersteunt overheden door advies te geven en kennis te delen over hoe toegankelijkheid kan worden geborgd in het inkoopproces. 

Meer informatie is te vinden in de webinars die we hierover hebben georganiseerd voor overheden:

Ben je als leverancier compliant aan de GIBIT en heb je vragen hierover in relatie tot digitale toegankelijkheid? Neem dan contact op met digitale.toegankelijkheid@vng.nl.

European Accessibility Act

Het kan zijn dat je vanaf 28 juni 2025 wel verplicht bent om jouw product of dienst of toegankelijk aan te bieden. Want dan wordt de European Accessibility Act (EAA) van kracht, oftewel richtlijn 2019/882 en moeten veel producten en diensten van bedrijven ook aan de toegankelijkheidseisen gaan voldoen.

  • Maak succesverhalen zichtbaar. Laat zien hoe jouw aanpak in de praktijk heeft gewerkt en welke resultaten zijn behaald. Dit versterkt het vertrouwen in jouw expertise.
  • Identificeer gedeelde problemen en bespreek ze. Zoek naar uitdagingen waar zowel jouw organisatie als de klant mee te maken heeft, en werk samen aan oplossingen.
  • Stel heldere vragen en ontwikkel een gezamenlijk plan. Begrijp de specifieke behoeften van jouw klant en betrek hen actief bij het maken van een concreet actieplan.

Zo bouw je een sterke samenwerking op en zorg je ervoor dat je klant zich gehoord en ondersteund voelt.

Heb je een andere vraag?

DigiToegankelijk helpt niet alleen overheden maar ook leveranciers met toegankelijkheid. We bieden online informatie aan, maar verzorgen ook regelmatig webevents en webinars. In onze kennisbank vind je antwoorden op veelgestelde vragen en praktische tips over digitale toegankelijkheid.

 

Kennisbank

Antwoorden op veelgestelde vragen en praktische tips over digitale toegankelijkheid.

Dashboard

Hoe digitoegankelijk is de Nederlandse overheid? Check het zelf in het Dashboard DigiToegankelijk!

Toegankelijkheidsonderzoeken

Rapporten van toegankelijkheidsonderzoeken van de techniek van platforms en apps.