Formulieren
Met een formulier kunnen bezoekers iets doen. Bijvoorbeeld contact opnemen of zich aanmelden. Zorg er daarom voor dat alle bezoekers van je website of app jouw formulieren kunnen gebruiken. Daarvoor moet je letten op de techniek, vormgeving en tekst van formulieren.
Op deze pagina:
Structuur
Een formulier toegankelijk maken begint bij degelijke code: de onderliggende structuur van het formulier. In deze structuur moeten labels (instructies) en invoervelden aan elkaar gekoppeld zijn. Zo kunnen ook bezoekers die bijvoorbeeld voorleessoftware gebruiken het formulier invullen.
Labels en invoervelden moeten gekoppeld zijn.
Foutmeldingen
Vertel in de instructie bij formuliervelden duidelijk welke invoer je van de bezoeker verwacht. Maakt de bezoeker een fout? Geef dan aan wat de fout is, en hoe het beter zou kunnen. Laat niet alleen zien wat fout is met kleur (bijvoorbeeld een rood kader) of vorm (bijvoorbeeld vetgedrukt) maar noem de fouten ook in tekst. Bezoekers die de kleur of vorm niet kunnen zien weten anders niet waar de fout zit.
Toetsenbordbediening
Niet iedereen gebruikt een muis bij het bezoeken van een website. Formulieren moeten daarom met het toetsenbord te gebruiken zijn. Dat betekent dat je met de tabtoets door de invoervelden kunt tabben, dat je via het toetsenbord keuzerondjes kunt selecteren, selectievakjes kunt aankruisen, enzovoorts. Het hele formulier moet ingevuld en verzonden kunnen worden met alleen het toetsenbord.
Tijdslimiet
Soms moeten formulieren binnen een bepaalde tijd worden ingevuld. Doe je er te lang over, dan ben je de ingevulde gegevens weer kwijt. Maar sommige bezoekers hebben meer tijd nodig om een formulier in te vullen. Bijvoorbeeld omdat zij voorleessoftware gebruiken of dyslectisch zijn. Deze bezoekers moeten de tijdslimiet op kunnen heffen of verlengen.
Meer weten?
Officiƫle documentatie
Ontwikkelaars kunnen in de technische norm meer lezen over formulieren bij de volgende toegankelijkheidseisen:
- Succescriterium 1.1.1 - Niet-tekstuele content
- Succescriterium 1.3.3 - Zintuiglijke eigenschappen
- Succescriterium 1.4.1 - Gebruik van kleur
- Succescriterium 2.2.1 - Timing aanpasbaar
- Succescriterium 2.4.6 - Koppen en labels
- Succescriterium 2.4.7 - Focus zichtbaar
- Succescriterium 3.2.1 - Bij focus
- Succescriterium 3.2.2 - Bij input
- Succescriterium 3.3.1 - Fout identificatie
- Succescriterium 3.3.2 - Labels of instructies
- Succescriterium 3.3.3 - Foutsuggestie
- Succescriterium 3.3.4 - Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Kennisbank DigiToegankelijk
In onze kennisbank vind je praktische uitleg over specifieke onderwerpen: