Toegankelijkheidsverklaring: hoe deel je een account met je collega’s?

13 sep 2021

Main content

De laatste maanden krijgen we vaker vragen over accounts voor de invulassistent van de toegankelijkheidsverklaring (toegankelijkheidsverklaring.nl). Bijvoorbeeld of het mogelijk is accounts op te heffen en verklaringen over te dragen. Of om een verklaring over te dragen aan een inspectie-instelling, en later weer terug te ontvangen van die inspectie-instelling. In beide gevallen is het antwoord simpel: ‘ja’. Hoe dat werkt, leggen we uit in dit artikel.

Verklaringen overdragen

Als eerste moet de persoon aan wie je de verklaring gaat overdragen zelf een account aanmaken op toegankelijkheidsverklaring.nl. Vraag hem of haar met welk e-mailadres dit account is gemaakt. Dat e-mailadres heb je nodig om de verklaring over te dragen.

Log nu zelf in op toegankelijkheidsverklaring.nl en ga via het menu naar ‘Mijn verklaringen’. Open het uitklapmenu onder ‘Acties’ achter de verklaring die je wilt overdragen en kies voor ‘Verklaring overdragen’. Je komt dan op een pagina waar je het e-mailadres kunt invullen van het account waaraan je de verklaring wilt overdragen. Het kan niet zonder dit e-mailadres. Dit kun je doen met iedere verklaring, ongeacht de status, en zo vaak als nodig is.

Het is niet mogelijk om meerdere verklaringen tegelijkertijd - in bulk - over te dragen aan een ander account.