Tips voor het gebruik van de invulassistent

14 jun 2021

Main content

Maak je gebruik van de invulassistent voor het opstellen van een toegankelijkheidsverklaring? Dan geven we je enkele handige tips.

Zorg voor een directe link naar onderzoeksresultaten

Je kunt in de invulassistent een link opgeven naar het onderzoeksrapport. Plaats hier altijd de rechtstreekse link naar het rapport zelf. Een verwijzing naar een landingspagina op de eigen website is niet toegestaan. Ook niet als het rapport via die pagina wel te openen is. Door deze eis blijven de verklaringen zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor lezers. Zij hoeven niet op zoek te gaan naar de onderzoeksresultaten, maar kunnen deze rechtstreeks vanuit de verklaring openen.

Laat de verklaring ondertekenen door de juiste persoon

Wie moet de verklaring ondertekenen? Het gaat om een wettelijke verplichting. Zorg daarom dat de verklaring ondertekend wordt door een functionaris of bestuurder die verantwoordelijk is voor webtoegankelijkheid. Hij of zij moet tekenbevoegd zijn namens de organisatie.

Publiceer de verklaring altijd op de website of in de appstore

Waar publiceer je de toegankelijkheidsverklaring? Als het om een website gaat, dan doe je dat op de website zelf. Je kunt hiervoor het label gebruiken dat je kunt vinden bij “mijn verklaringen”, onder “bewerken” en dan “label downloaden als HTML”. Gaat het om een app? Publiceer hem dan in de appstore.
Logius beheert daarnaast een register op toegankelijkheidsverklaring.nl/register. Als je een verklaring opstelt met de invulassistent, kun je deze direct ook in het register op laten nemen. Zo kun je alle verklaringen van je organisatie op één centrale plek opstellen en beheren.

Heb je nog meer vragen? Kijk dan op onze veelgestelde-vragen pagina. Of mail ons op: digitoegankelijk@logius.nl.